الجمعة، ٢٣ مارس ٢٠٠٧

انا لا اتجمل ولكنى أكذب

بشرى لكل مواطن مصرى الان لك الحق التصويت او الصويت
شعار جديد ولك حق الاختيار
(انا لا اتجمل ولكنى أكذب )
هل انت ممن يشجع دسترته كماده اساسيه تضاف الى مواد الدستور؟
ام انت ممن يشجع اضافته كوجه اخر لكل المواد ؟
اتصل الان للادلاء بصوتك الكريم
الاختيار اجبارى

الاغلب على علم بما يتم الان من تغيير بعض المواد الدستوريه لا اخفيكم سّرا انى لم القى بالا- بالقدر الكافى- لمن يتحدث فى هذا الشأن
ليس كنوع من انواع اللامبالاه ولكن احيانا يصيبنى الفتور من متابعة شىء اعلم انه سيتم رغم انفى وانوف الجميع ولكن اثناء متابعتى لاحد البرامج. كان فى ضمن ما يعرضه.. الحديث عن تغيير الماده
الثامنه والثمانون
ادهشنى حقا ما يودون فعله
بمقتضى التغيير سيتم اقصاء القضاه عن الاشراف على الانتخابات وسيتولى الاشراف مجموعه من الموظفين
يعنى التزوير هيبقى عينى عينك
الحكايه بدأت بالتجمّل وبعده اتضح الكذب
ببساطه
الشعب يحصل على حقه فى انتخاب رئيسه وذلك بعد تعديل الماده
76
88 ومن ثم تتضح الكذبه بتعديل الماده
والادهى والامّر تعديل الماده
179
والتى بموجب تعديلها لا تستبعد ان تفتح دولابك تلاقى واحد بيسحبك ويقلك قدامى
والواحد ده يطلع غفير او حتى عسكرى نفر شكلك مكنش مريحه وانت خارج من بيتك
الصبح
ولا تستبعد أيضا انهم يسحبوك وانت ماشى لوحدك فى الشارع بتهمة التّجمهر
والحق يقال
هذه التعديلات ستيسر لنا ان نصبح اكثر تدّينا
فلانتدخل فى شئون الغير... وكن على اقتناع تام انك انت.. الغير
وغضّ البصر.. فلا تنظر ألى ما حرّم الله. فنظرتك ألى اعمالهم تعّد سهم من سهام ابليس
ولتحقيق أكبر قدر من التقوى
الاولى أيضا عليك
...
أتذكر الان بنوكيو
اتتذكرونه؟من افلام الرسوم المتحركه
عندما يكذب بنوكيو يزداد انفه طولا
فيلم ينفّر الصغار من الكذب
اتعتقد انهم يحتاجون مشاهدته الان ام انه للصغار فقط؟
وفى اعتقادى الشخصى انهم يسعون لتطويل انوفهم
لتسهيل دسّها فى أقل ما نتمتع به من شقوق فى ذلك السد الذى يحول بيننا وبين حريتنا
رغبة فى رأب كل شق حتى لا يتصدع
السد ويتجلى لنا ضوء الحريه
...
الهذه الدرجه يوقنون بسذاجتنا؟
لا أعلم حقا الى متى سنظل مكتوفى الايدى
بعد ان صار للكذب شفافيه منقطعة النظير؟
بالله عليكم ماذا ننتظر؟
اناشد كل من يصمت ويترقب الفرج
ان يحضّر كفن ادميته فسيتم اغتيالها عما قريب

هناك ١٧ تعليقًا:

غير معرف يقول...

يابت يا رانيا يسلم فومك والله
بس يا بنتي شكلك كدا هيتقبض عليكي قريب
انا ياختي ماليش داعو بيكي احنا صحاب اه بس مع اول قفا هنطق واقول علي كل حاجه وانا مش حمل كدا
كتابتك جريئه المره دي من غير تبطين ولا حاجه وفيه تغير واضح في استخدام الكلمات والالفاظ
وحلو الربط بين المواد واللعب الي هيحصل بيهم
جدعه استمري وعلي مسؤليتك
اللهم هل بلغت اللهم فأشهد
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
زميلتك في الجهاد
جيهااااااااااااااااان

micheal يقول...

ايه يا رانيا الكلام الكبير ده كله...ربنا يستر عليكي يا بنتي و دستووووووووور يا سيادي...سامحوووووووها ربنا يكفينا شر الاسياد
تحياتي لكي

micheal يقول...

تلقيت دعوه من يومين من زميل مدون عزيز ..محمد التهامي لحضور ندوه عن المدونيين في مصر بمجله كلمتنا و تم تحديد الميعاد يوم 4-4 الساعه الواحده و النصف...الللي ناوي يجي يا ريت يسيبلي تعليق عشان أبقي عارف و عامل حسابي و أقول لمحمد
متخافوش مفيش حد مننا متراقب

R.R يقول...

جيهان
زميلتك فى الجهاد
ومش عايزانى اروح فى داهيه
انا اساسا معرفكيش
:)
يا بنتى انا اقصد تعديلات الدستور الخاصه برئاسة الفصل
مش الجمهوريه لا سمح الله

نورتى يا جى جى

R.R يقول...

مايكل

مش كلام جامد ولا حاجه اصلها حاجه تخلى الحجر ينطق

وبعدين
انا مقدرش ازعل الاسياد
سماح ياسيادنا

ويا ريت نلاقى اللى يصرفهم عن البلد

....
وبالنسبه للاجتماع
فكره جميله جداو ان شاء الله
لو ظروفى سمحت
هاجى وقبلهاهسيبلك تعليق
شكرا بجد على الدعوه دى
منورنى دايما يا مايكل

تحياتى لك

أحمد سلامــة يقول...

ولسه
الايام اللي جاية شكلها باين من دستورها
بس انا مش عارف ليه اللف والدوران ووجع القلب ده
مكده كده اللي عايزينه بيعملوه
ميعملوه من الاول
حاقه تقرف

yamen يقول...

و الله يا رانيا انا من كتر ما الحكاية دي مضايقاني مش عارف حتي اكتب عنها..

و الله العظيم مصيبة وهاتخلي ايامنا اللي جاية اسود من اللي فاتت..

حسبنا الله ونعم الوكيل في اللي عملو فينا كده..

امبارح كان عندي واحد من الحزب الوطني(مريض عندي مش صاحبي) وكان ماسك لجنة يوم الاستفتاء وكان بيحكيلي ازاي هما زوروا النتيجة..

بجد مابقتش عارف اقوله ايه..

ربنا ياخدهم جميعا...

R.R يقول...

أحمد سلامة
اهلا باولى زياراتك لمدونتى

الايام الى جايه للاسف هتبقى من غير شكل
كل حاجه هتخطلت ببعض الحلال والحرام الصدق بالكذب الصح والغلط كل المتضادات هتجتمع فى شىء واحد ودى بيتهيالى حياه مشوهه ملهاش شكل

وعلى رايك مش عارفه بيعملوا كده ليه طالما الموضوع غصب عنا هيتنفذ يمكن نوع من انواع الاستعراض امام الغرب

هنقول ايه بس

أسعدنى مرورك الكريم
تحياتى

R.R يقول...

يامن

والله فعلا مصيبه ولو فى وصف اكبر ينفع كنت أقوله

انا يوم الاستفتاء كنت بتفرج على الجزيره وسمعت من ناس نفس الكلام اللى قاله المريض ده واترهنت انا وبابا ان الجرايد بالليل هتأيف الموضوع
انا كان عندى والله امل ان الموضوع هيتكتب عنه بالشكل اللى حصل
لكن للاسف بابا كسب الرهان
والموضوع فعلا أتايف

منتهى الاستخفاف بعقول الناس

تعرف انا كتبت الموضوع لانى كان نفسى اعمل اى حاجه
والحمد لله كتبت الموضوع قبلها بيوم او يومين عشان اما الموضوع يبقى رسمى
مبقاش اول واحده يطبق عليا قانون الارهاب

انا كده فى السليم

حسبنا الله ونعم الوكيل

reri يقول...

أولا بحييكي يا رانيا... وطبعا خلاص إحنا المفروض نخرس خالص لأن الشعب قال كلمته بحريه والنتيجه سته وسبعين في الميه... ربنا يستر الأيام الجايه

سلامي ليكي

أبو ضحى يقول...

و الله يا جماعة أنا ما بقيت عارف أى حاجة و مش قادر أفهم.. هو فعلا فى تزوير و لا هو اشاعات،و انا عارف ان الاشاعات فى بلدنا بتبقى حقايق فور صدورها..و الله أنا احترت و مبقتش عارف أصدق مين و لا اكدب مين
مين خايف عليا و على مستقبلى و مين بيسكردنى و بيضحك عليا

R.R يقول...

riri
اهلا بزيارتك الاولى لمدونتى

اه طبعا قلنا كلمتنا وبكل صراحه
والاغلبيه لها القرار

ربنا يستر فعلا يابنتى
منورانى يا ريرى

تحياتى

R.R يقول...

أبو ضحى
اهلا باولى زياراتك امدونتى الاكثر تواضعا
من مدونتك

انا معاك طبعا ان الاشاعات فى البلد كتير وبتنتشر بسرعه جدا
لكن
فى حاجات بتبقى واضحه زى الشمس ومش محتاجه اى حيره

مش هقلك استفتى قلبك
لاء
استفتى عقلك وشوف الى بيحصل لينا وحولينا
وانت اكيد هتعرف الرد

منورنى يا أبا ضحى
تحياتى

الحصان الأسود يقول...

دة كان الفصل الاول من المسرحية

لسة الفصل التاني الحاسم

ودة اللي حانتفرج علية كلنا انشاء الله عن قريب

ولو طبقنا نظرية فيلم بينوكيو حايبقى عندنا كذا زلومة محترمة مابين رئاسة الوزراء وفي الاتجاهين الطالع والنازل

تحياتي

R.R يقول...

الحصان الأسود
اهلا بيك فى مدونتى
معرفش ليه حاسه انى ده الفصل التالت
الى ابتدت فيه الدراما تاخد شكل جد
والنهايه خلاص قربت

بالنسبه بقى لبنوكيو
معرفش انا ظلمت الولد بالتشبيه ده ولا ايه
لان كان بيكذب وبياخد جزائه

منورنى
تحياتى لك

kafrawy يقول...

اولا _ شكرا ع تشريفك مدونتى
ثانيا _ ياريت تبطلى كلام ف السياسة لانى واللة خايف عليك
و انتى عارفة من مين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

R.R يقول...

kafrawy
اهلا بيك
لا داعى للشكر مدونتك تستحق الزياره
ومتخفش يا سيدى
لن يصيبنا الا ما كتبه الله لنا وبعدين كلامى مفهوش سب او اى حاجه ده اعتراض على الموضوع
وربنا يكرمك على النصيحه
تحياتى لك