السبت، ٩ يونيو ٢٠٠٧

هذيان




ارتجل...والليل


قد سكن



بشبح الهذيان



يمرق سريعا



خلف




طيات من ظلام


...



صوت ما قد



بعث الخوف داخلى



من جديد




صوت نداهة




استباحت ..دم



عشيقها الذليل



...



عقلى قد أهذاه




الخوف
و



طول الانتظار




يريد ان يغفو




يتثائب




يبتهل




اشراق النهار




...





الوقت بثقل يمضى




يزيد من خوفى




من الامى





فلا ليل ينجلى





وقبل الصباح-اخشى





ان ينول الشبح





من عظامى














هناك ٦١ تعليقًا:

غير معرف يقول...

دي تاني مرة أكون أول واحد يعلق النهاردة
إية دة؟
هوا الناس فين؟

حلوة الطقطوقة دي و لا أسميها شعرا و إنما مقطعا بس بسيطة و فيها فكرة

اللي عجبني أكتر البوست اللي فات و اسمحيلي يعني أقول إن حالة التغييب إحنا اللي اشتركنا فيها لأننا ببساطة تقبلنا كل اللي
بيدوهولنا ف الإعلام بتاعنا و ما حاولناش ندور على حقنا في إعلام نضيف مثلا مش شوية مسلسلات و هبل
و تانيا لأن كل واحد بيقول كبر دماغك يا عم و هيا دي الإتكالية ف حد ذاتها مصيبة لأن كل واحد مستني الفاتح اللي هيقضي ع الشر زي مسلسلات الكرتون

أما حالة السوداوية فأنا فعلا بلاحظ ناس مزاجها يقرفونا بالكلام عن الإنحطاط اللي هتوصل ليه مصر و بيتنافسوا في تخيل الأوضاع

طب إيه اللي عرفهم إنها مش هتبقى أحسن

صح لو فضلنا ماشيين كدة هنوصل للي هما بيقولوه بس مين اللي قاللهم إننا مش هنتغير؟

تحياتي

micheal يقول...

كلام جميل و لو اني حسيت فيه بالحزن و الحيره
أرجو أن تكوني بخير
:)
تحياتي

أبو ضحى يقول...

قلق و خوف من مجهول، و صباح يرفض أن يأتىو حيرة قاسية تدفعك للهرب من شبح لا وجود له إلا فى أعملق خوفك

الخوف نابع من الداخل و ليس من الظلام أو الأشباح

تحياتى

sabsoob يقول...

حلوة أوي
ما شاء الله...

šσяšαяαα يقول...

السلاااااام عليكممم

كابوس دا يابنتى واللا ايييه؟

اتمنى تفوقى منه على خير

سندباد يقول...

كلنا بتمر علينا فترات القلق والخوف والحيرة ويمكن متكونش في اسباب واضحة انما بتمر علينا وده شئ انا بعتقد انه الي حد ما صحي علشان الواحد ممكن وقتها يقعد يفكر ويراجع نفسه والاجمل انه يتحول الي ابداع زي البوست ده
تحياتي

gohayna يقول...

رانياااااااااااااااااااااا
فهمت

الحمد لله
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
بلاش فضايح بقي

بس ليه كدا

انتي عمرك ما كنتي بتخافي من المحهول

طول عمرنا عايشين يا رانيا ومش حاسبينها

انتي عارفه وفاهمه

بس يمكن الي حاصل دا

علشان تغير الظروف؟
تغير الوقت

تغير المسؤوليات

كبرنا يا رانيا

ومعانا بيكبر محيطنا بما يحتويه

كل شيء من حولينا بيتغير

ليكي حق تخافي

انا نفسي خايفه من بكره بكل ما فيه

شلنا الهم بدري ولا ايه
يا رانيا

سبيها علي الله
بكره كل شيء يكون تمام واحسن من خيالك كمان

خدي بالك من نفسك

هدخلك تاني

ابن مرّ يقول...

أنا آسف

وانتي قوية


مش حقدر أقولك ما تخافيش

خافي واحزني

بس لازم خوفك ده يوديكي في حتة

أنا آسف تاني

أبو ضحى يقول...

رانيا
ايه الحكاية؟
انا حاسس كده انك مش تمام و ان فى حتجة شغلاك اوى و قلقاكى كمان و ده باين فى كلامك و فى قلة ردودك على الناس ..انا عارف انك بتدخلى عندك و بتشوفى الردود و كمان بتدخلى عند غيرك لكن عندك كسل تدوينى فظيع
و ده اكيد ليه سبب و السبب ده هو اللى مخليكى خايفة و قلقانة كدهززز
ربنا معاكى
و اتمنى ترجعى قريب

•«ρяoιd»•™ يقول...

من اصب الأحاسيس الخوف

ابدعتي في وصف إحساسك

تحياتي

R.R يقول...

محمد فوزي آل ربيع
ده شرف لينا طبعا
اولا متشكره على رايك فى الطقطوقه
ثانيا
انا فعلا سعيده انك كمان قريت البوست التانى واسعد انه عجبك

يمكن زى ما بتقول ان الاعلام و كل اللى حولينا اشتركوا فى اننا بقينا مغيبين
بس ارجع واقول فين تفكيرنا احنا بنى ادمين وربنا كرمنا بعقول ولازم نشغلخا شويه

مينفعش زى ماانت قلت اننا نستنى الفاتح ده
وبالنسبه للسوداويه
اعتقد ان الانحطاط هو نتيجه للتغيب
فى راى يعنى


واللى عرفهم انها هتبقى اسوء ؟
ده فعلا سؤال كويس
يمكن لان الناس اللى شايفين الوضع بشكل واضح اغلبهخم سوداوين
فتفتكر انت فى حد سودوى هيقلك ان المستقبل هيبقى احسن؟

او هيبقى فى تغييير؟

تحياتى لك ولتعليقك

R.R يقول...

micheal
العزيز مايكل
انا الحمد لله بخير
بس انت عارف بقى فى اوقات الواحد بيبقى فيها مضايق وحاسس بخوف من المجهول او من المستقبل بمعنى ادق

متشكره جدا على سؤالك
ربنا يخليك
تحياتى لك وياريت متزعلش على تاخرى فى الرد
واشكرك على رايك فيما كتبته

R.R يقول...

أبو ضحى
انا بجد مش عارفه اقلك ايه
اولا متشكره جدا على اهتمامك وسؤالك
واعتذر بشده على عدم متابعتى
وتاخرى فى الرد
بس انا فعلا عندى حاله غريبه
فتور وزهق سريع
بس ان شاء الله
هتبقى مجرد سحابة صيف وهتعدى
دعواتك
ثانيا
حقا الخوف ينبع من الداخل
ولكنه ايضا قد ينبع من انتظار المجهول وما قد ياتى به المستقبل
تعليقك وافى وجميل
تحياتى وياريت متزعلش بجد

R.R يقول...

sabsoob
اهلا بيكى صبا فى مدونتى

يا ستى ربنا يخليكى و الحمد لله انها عجبتك
ويارب منورانى دايما
تحياتى لكى

R.R يقول...

SoRsaRaa
وعليكى السلام ورحمة الله وبركاته
اه هو تقريبا كابوس
اصلى تقلت شويه فى العشا قبل ما انام
:)
:)
امييييين
تحياتى لكى

R.R يقول...

sendbad
انا متفقه معاك تماما فى الراى
احيانا الخوف بيبقى من غير سبب
بس مش عارفه
اعتقد ان صعب الخوف يبقى ظاهره صحيه
لان الانسان الخايف بيفقد القدره على التفكير
يمكن لو تخلص من الخوف اولا يقدر يفكر
وعلى فكره ده مكتوب فى مقال قريته قبل كده
ان الخوف يفقد المرء القدره على التفكيير الايجابى

بس الفايده الوحيده لينا ككتاب انه ممكن تستغله لفكره موضوع جديد
:)
اشكرك كثيرا على اطراءك وتعليقك
تحياتى لك

R.R يقول...

gohayna
الحبيبه
اخيراااااااا
فهمتى
بس ده بعد كم مره قرايه؟
:)
:)
ولا بلاش فضايح على رايك
:)
عندك حق
عمرنا ما كنا بنحسبها ولا حاطيين فى دماغنا اى حاجه تقرفنا
معرفش ياجيهان ايه السبب
كبرنا زى ما قلتى ولا الحياه بتفرض عليكى مواقف عمرك ما فكرتى انها تحصلك
فبتتصدمى وتقفى وتخافى
وتفكرى بطريقه مختلفه عنك وتحسى انك بقتى واحده تانيه انتى نفسك مش عارفها ومش متوقعه خطواتها التانيه
وخايفه انها توديكى فى داهيه


شلنا الهم بدرى على رايك
هنعمل ايه بس
يمكن اللى بيحصلنا ده يقوينا بعديين ويخلينا نقدر نتحمل حاجات اكبر ممكن تحصلنا

ويمكن اللى جاى يبقى احسن من اللى فى خيالى

يارب

يلا كله خير
خدى بالك انتى من نفسك
سلامات

R.R يقول...

ابن مرّ
انا بصراحه مش فاهمه انت اسف على ايه
بس على كل
انا مش قابله اعتذارك
:)
يمكن اكون قويه ويمكن اكون كنت قويه
بس عموما فى حاجات اقوى
من الواحد حاجات مش بيتوقعها ومش بيعمل حسابها
حاجات بتكسر قوته فعلا
وممكن تكسره هو شخصيا

ومش لازم الخوف يوديك فى حته
بالعكس ده ممكن يوقفك مكانك ويشل حركتك
عموما لا تقلق
ساعود بعد قليل
:)
دعواتك
متشكره على زيارتك وكلامك
سلامات

R.R يقول...

•«ρяoιd»•™
فعلا هو من اصعب الاحاسيس
متشكره بجد على اطراءك الذى اسعدنى بشده
تحياتى لك ايضا

maged stephen يقول...

الخوف يسلب الانسان أشياءا كثيرة

أحمد سلامــة يقول...

ثواني بقى لما اقراها من الصفحة دي لحسن الرول بتاعة الماوس علقت
------------------
عقلى قد أهذاه الخوف
وطول الانتظار
يريد ان يغفو
يتثائب
يبتهل اشراق النهار

الوقت بثقل يمضى
يزيد من خوفى
من الامى
فلا ليل ينجلى
وقبل الصباح اخشى
ان ينول الشبح من عظامى

---------------------
اه كده اعرف اقرا
معلش بقى
اصل الحاجات دي بتريحني قوي في القراية
بتخلينى اقدر اقول بقلب جامد انها :
جمييييييييييييييييييلة
تسلم ايدك

صاحب البوابــة يقول...

السلام عليكم

اشكر كل من تساءل عن غيابي

ووقف بجانبي في محنتي

تحياتي لكل شريف حر

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

وقبل الصباح-اخشى
ان ينول الشبح
من عظامى
----------------------------


قلق وخوف وتضارب وحب وكرة

صدقتى هوا هذيان

أبو ضحى يقول...

العزيزة رانيا
أنا مش زعلان و لا حاجة ..أتمنى انك كونى كويسة و كله تمام
أنا لأنى راجع من غيبة اجى الاقى الناس بتغيب كده هو ده اللى مضايقنى

أتمنى لك عودة طيبة

تحياتى

Lemonada يقول...

فلا ليل ينجلى

وقبل الصباح-اخشى
ان ينول الشبح

من عظامى



جميل جدا

بس راوء يا جميل وفرفش
انا عزماكي على ليمونادة منعنشة عشان تخرجي من السواد دة
انسي يا بنتي

sara يقول...

حلوة اوي

R.R يقول...

maged stephen
حقا الخوف يسلب اشياء كثيره
تحياتى لك

R.R يقول...

أحمد سلامة
يا سيدى اقراها من الصفحه اللى تعجبك
:)
الله يسلمك يا احمد
رايك فعلا فرحنى لانه من مدون رائع
الف تحيه ليك واسفه على التاخر فى الرد

R.R يقول...

صاحب البوابــة
وعليك السلام ورحمة الله وبركاته

لا شكر على واجب اخى الكريم
تحياتى لك
وحمد الله على السلامه

R.R يقول...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
اهلا بيك فى مدونتى

هو حقا هذياان
تحياتى ويارب منورنى دايما

R.R يقول...

أبو ضحى

طيب الحمد لله انك مزعلتش
لانى بجد مقصره مع ناس كنت دايما بتابعهم
حتى من غير ما يبقم غيبين
بدخل اقرى ومش برضى اعلق لانى بحس انى هعلق من غير تركيز

متشكره على متابعتك
وان شاء الله هعاود ادراجى مره اخرى
تحياتى لك

R.R يقول...

Lemonada
اهلا بيكى فى مدونتى
اولا انا سعيده انها عجبتك
ثانيا
ماشى يا ستى عزومه مقبوله
:)
بس هو مفيش عندك ميلك شيك؟
اصل الليمون بيفكرنى بالانفلونزا
:(
تحياتى لكى

R.R يقول...

None
اهلا بيكى فى مدونتى
يا ستى ربنا يخليكى
ويارب تنورينى دايما
تحياتى لكى

Lemonada يقول...

ماشي
حنعمل حاجة مخصوص ليكي اسمها ميلك شيك باليمون
ههههه
بس انت نورينا

R.R يقول...

ليمونادا
:)
بردوا باليمون
ماشى يا ستى
:)
هروح حالا اشوف مدونتك
تحياتى لكى

الوردة السوداء يقول...

الله عليكى بجد

R.R يقول...

الوردة السوداء
ربنا يخليكى يا جميل
الحمد لله انه عجبك

R.R يقول...

شريف
الحمد لله انها عجبتك
وربنا ميجبش حزن يا سيدى
وان شاء الله هتشرف بدخول مدونتك
تحياتى لك ايضا

reri يقول...

الخوف شعور طبيعي
كلنا بنمر بيه
الخوف من شبح المجهول يطاردنا
ولكن لابد ألا نجعله يخرب حياتنا
أو يدمرها
خوفنا منه وإنتظاره بيفسد علينا لحظات سعاده حقيقيه ويضيع علينا الفرص
لا تجعلي هذا الشبح يدمر صفو حياتك

سلامي ليكي

harmless يقول...

يا عزيزتى ما ارق كلامك
وما اصعب التعليق عليه

فالشعور غير الفهم
الشعور بكلامك يكون بروح الله الموجوده فى داخل كل انسان لذا انا اشعر به

والفهم يحتاج الى قلب رقيق ونفس صافيه واحاسيس مرهفه ورحمه متدفقه ربما فقدها من كان سميك الجلد قاسى القلب متحجر المشاعر

اكيد من يشعرون بكى اضعاف من يفهموكى

R.R يقول...

reri
رحووووووب
لا لن اجعله يدمر حياتى

فهى اقصر من ان اتركها تدمر
تحياتى لكى

R.R يقول...

harmless
العزيز
كلاماتك اروع مما يمكنى وصفه وكانك تغلغلت داخلى وقرات مشاعرى بروح صادقه
حقا تسعدنى زيارتك

وادام الله عليك رقة احساسك وبروحك الجميله
الف تحيه لك

حزيــــــــــــــــــن يقول...

هذيان
شبح بيزور معظم الناس
اتمنى انه ميطولش معاكى
كان فى حكمه بتقول لما تخاف متخافش اوى عشان متتحبسش جوه خوفك
انا اول مره ازورك بس انتى شرفتينى بالزياره قبل كده
عموما انا عملت ليكى لينك عندى عشان اتابعك باستمرار

-_- يقول...

كلماتك رائعة

R.R يقول...

حزيـن
اهلا بيك فى اول زياره لمدونتى

فعلا الخوف بيحبس الانسان جواه
وبرضو الحزن يا حزين
:)
وشرف ليا انك تضفنى وتتابعنى
وانا كمان
منورنى ويارب دايما
تحياتى

R.R يقول...

Sharm
ربنا يخليك يا أحمد
يسعدنى وجودك
تحياتى

أحمد سلامــة يقول...

بصي
اللينك ده انا حملتلك عليه فايل وورد
حمليه
واقري اللي فيه كويس
واعملي زي ما انا كتبتلك
موقع التحميل هتفتحيه
وبعدين تدوسي على فري
والصفحة اللي بعدها
تكتبى الرموز وبعدين داونلوود

http://rapidshare.com/files/39366653/New_Text_Document.txt.html

أحمد سلامــة يقول...

انا جيت اجرب اللينك لقيت الفايل اتشال
جربي ده بداله
http://depositfiles.com/files/1094533

R.R يقول...

أحمد سلامة
انا متشكره ليك جدااااااااا
ربنا يوفقك فى الامتحانات وتطلع الاول يا رب
:)
بجد متشكره لاهتمامك

أحمد سلامــة يقول...

http://depositfiles.com/files/1105163
أكتبي بقى حاجة جديدة
عاوزين نقرا
:)

R.R يقول...

أحمد سلامة
الف شكر .هروح انفذ التعليمات وربنا يسهل
وباذن الله هكتب جديد
متشكره جدااا يا احمد

تامر حسين يقول...

كلام جميل لس ليه الحزن والحيره الحياه جميله نعيشها بدل منوت بخنقتنا
تحياتي

R.R يقول...

تامر حسين
اهلا بيك تامر فى اول زياره لمدونتى
عندك حق طبعا بس احيانا الحزن بيحسسك بمعنى انك تكون سعيد
يعنى صعب تفرح على طول او تزعل على طول
وربنا يبسطك دايما يا سيدى وتنورنى دايما
تحياتى تامر

تامر حسين يقول...

صحيح انا ملاحظ انك مكتبتيش بقالك فتره لعل المانع خير
ولا بتجهزي موضوع يكون جامد
تحياتي

أحمد سلامــة يقول...

وبعديــن :
انتي عملتى الاغنية وخلاص على كده ولا ايه ؟
انا كل ما هاجي هقعد اسمع حبتين بريف هارت وامشي يعني ؟؟

R.R يقول...

تامر حسين
لاء خالص مفيش أى موضوع جامد بجهزله
ألى مانعنى أنى فعلا مشغوله الفتره دى جدا فى شغلى يعنى
اضافة الى ان الصيف بيخليك تهج فى اى حته بعيد عن البيت فمفيش وقت حتى انى افكر فى موضوع جديد
بس ربنا يسهل
عموما متشكره بجد على متابعتك ويارب على ط
ول كده منورنى
سلامات

R.R يقول...

أحمد سلامه
أستاذى
هنعمل ايه بقى
بعد منزلت الاغنيه اعتزلت
:)
اهو حسن الختام بقى
:)
وبعدين فى حد يزهق من الموسيقى دى؟
:)
جد بقى انا فعلا مشغوله جدا والصيف خانقنى مش مخلينى افكر فى الجديد بس
دعواتك يا عم احمد
ربنا يفرجها
متشكره على متابعتك الجميله وان شاء الله
هنزل حاجه جديده
سلامات

micheal يقول...

ألووووووووووووووووووووووووووووووو...أنتي فين

أبو ضحى يقول...

الحقيقة انى مش زعلان منك و لا حاجة و الله
و اسف ان لم ارد عليك ..ده مكنش مقصود بالمرة

الحكاية انى فاقد لاى رغبة فى الكتابة و لدى اسبابى

اسف كمان مرة لعدم الرد

R.R يقول...

مايكل
حووووووووول
انا هناااااا
:)
انا عارفه انى مقصره معاك ولكن تتعوض يا مايكليتوووو
باى

R.R يقول...

ابو ضحى
ولا يهمك ياسيدى
انا بس كنت مستغربه انك ردت على الكل وانا لاء
على اية حال مفيش داعى للاعتذار
سلامات